La plakaten snakke for deg!
Tanker rundt en plakat
Det er mange ting en må tenke på når det kommer til en plakat. Den trenger å være synlig på avstand. Så valget av farger, utforming og skrifttype er essensielle brikker i denne utformingen. Du har en klar beskjed du ønsker å formidle, og det finnes mange virkemidler for å få frem ditt budskap. På en plakat er det sjeldent stor plass til å få sagt mange, og viktige meninger.
Alle plakat valg må gjøres med omhu
- Det første som bør skje er å definere hvem som er målgruppen for ditt budskap. Hvem snakker du til, og hvordan kan du best få frem din mening.
- Når publikumet for din plakat er funnet så gjelder det å finne hva budskapet til denne gruppen er.
- Det siste i utformingen av din plakat, er velge de løsninger som gjør at du får sagt det du ønsker til dem. Du vil skape en reaksjon hos mottageren, og det er mange virkemidler for å komme i mål med dette.
Kommunikasjon er viktig mellom alle parter når det kommer til en plakat. Mye skal sies med få, og ofte enkle ord. Det er mange måter og argumenter for og imot. Noen argumentasjons teknikker vi liker er:
- Modell med Standpunkt, Argument, og Premiss. Standpunktet er meningen du vil formidle om noe. Argumentet er støttende informasjon til standpunktet ditt. Premisset(ene) er delt mening, eller fakta som det er mening om.
- Den neste modellen er hvor det sterkeste (og viktigste) argumentet deles først, for så og dele de minst viktige i tur og orden. En god modell hvor målgruppen ikke nødvendigvis vet mye om sakens kjerne.
- Den siste modellen er hvor det svakeste argumentet deles først, og avslutter med det svakeste argumentet. Klimakset blir best her når den budskapet blir formidlet til har litt kunnskap om det du vil formidle.
Etter at du har fått på plass alle dine hva, og til hvem, så er det klart for neste steg for plakaten din. Dette er selve designet av plakaten din. Det er alle innspillene mellom de ulike virkemidlene du bruker som vil fortelle deg om du vil ha suksess eller ei.
- Utformingen: Ordbruk. Bruk av positive og negative ord. De trigger alltid en leser en vei, eller annen. Skrift. Farge, størrelse, og utforminger av bokstaver påvirker oss. Det er viktig å skape harmoni og balanse for leseren.
- Harmoni og flyt for leseren. Det må være enkelt, og ikke stressende for leseren. Kort og enkel ordbruk. Ryddig og oversiktlig. Lesing fra høyre mot venstre, og minimalt flytting av øynene for å skape trygghet og ro for målgruppen.
- Skap rytme og sammenheng. Typografien, ordene og alt på plakaten må lage et komplett bilde for målgruppen. Vi ønsker å dra deres oppmerksomhet til hva vårt budskap er. Alle ordene, utsmykningen som farger, størrelser, avstander et cetera må spille den samme sangen. Bare da vil vi vinne leseren over på vår side, og det er ikke kjedelig eller støy for dem.
Det er viktig å huske at hele poenget du har med plakaten må komme tydelig frem for målgruppen. Den enkle overskriften du velger har som jobb å binde sammen alle elementer på plakaten din. Slik vil du ha et produkt som snakker direkte til din leser. Det er en flott kunst å kunne formidle mye med få ting.